Примери от системата на италианския педагог, приложими всеки ден
Снимка: Guliver/ IStock
За педагогическата система на Мария Монтесори знаят всички, които се интересуват от детско развитие. Постулатите за възпитание, въведени от италианката още през миналия век, са популярни и днес.
letidor.ru синтезира 7 принципа на легендарния педагог, които могат да бъдат в помощ във всекидневния живот.
1. Детето само си е учител
В центъра на системата е детето с неговите вродени навици, познания и пристрастия. На родителите е отредена ролята на пасивен помощник. Те по-скоро помагат то да получи знания, да ги активира, когато това е необходимо.
Дайте му само да избере занимание по свой вкус. Наблюдавайте неговите уникални способности, гледайте какво предизвиква любопитство у него, какво обича, какво не харесва и уважавайте този избор.
2. Със своето поведение възрастните изграждат основата на бъдещата личност
Малкото възприема околната реалност от първите си дни. Развива се много активно, а неговото формиране като личност зависи пряко от това какво се случва наоколо. Детският организъм, за разлика от възрстния, непрестанно се променя, преминава през сензитивни периоди (време на особена възприемчивост към различни видове дейност и способи за емоционални реакции). Съгласно изследванията на д-р Монтесори, на всяка възраст съответства период, когато този или онзи навик се усвоява най-активно.
Поощрявайте любопитството на своето дете, до 6 години то попива всичко като гъба. Именно в тази възраст детето учи без усилия и просто събира необходимите навици и знания. До 6-7 години се създават всички основни принципи на развитие, създава се неговия характер.
3. На детето са нужни свобода и самостоятелност
То постепенно престава да се нуждае от опеката на възрастните. Важно е да сте готови да се дистанцирате сами от него, ако детето се справя само.
Разрешете му да изследва дома и улицата. Разбра се, само в рамките на безопасното. Поощрявайте неговата независимост в обучението. Контролирайте меко и незабележимо.
4. То изучава света с ръцете си
Дайте на малкото колкото може повече възможности да изучава предметите с ръце – шише с вода, маса, растения в размери, които то може да обхване. Това е необходимо, за да изучава предметите самостоятелно и да поправя грешките си.
Счупеното шише с вода ще му подскаже, че трябва да е по-внимателно, ако иска да утоли жаждата си и да не намокри дрехите си и ще бъде добра основа за приучване към ред. Може да разположите различни предмети на достъпни за него място, например на ниските рафтове на шкафа, за да може детето да се добере лесно но тях.
5. Лично пространство и лично време
Не прекъсвайте детето, когато се занимава с нещо. Позволете му да завърши своята работа и само да определи темпото, с което прави нещата. Така то само ще избере колко му се занимава с това или онова: половин час, час или два, само, с преподавател или с някой друг. Така вашият син или дъщеря се учи да получават удоволствие от различните видове дейности.
6. Възрастните са отговорни за ценностите, които предават на детето
Възпитавайте с личен пример, помнете, че детето първо копира вашето поведение. Въвличайте го в игри, мотивирайте го, помагайте му да опознава света с интерес. Устройте майсторски клас! Здравословно е да увлечете детето по „обществено полезни“ неща: да измие плодовете, да прибере дрехите в гардероба, да полее цветята.
Заниманията трябва да са леки, посилни за неговата възраст и да развиват координацията на движенията му, неговата внимателност, чувство за ред и способност да се грижи за другите. Позволете му да се чувства голямо и отговорно.
7. Смяна на фокуса: главното е детето
Възрастните са длъжни да се откажат съзнателно от своите очаквания и представи за детето, от това да го направят по свой образ и подобие. Мария Монтесори казва: "Най-доброто, което родителите могат да направят за хармоничното развитие на своето дете, е да не му се месят. Да помагат за неговото самостоятелно развитие, да подкрепят – скромна, но много важна роля."
Основните нравствени постулати на Мария Монтесори:
• Ако често критикувате детето, то се учи да осъжда.
• Ако често го хвалите, се учи да оценява.
• Ако то често среща враждебност, се учи да се противопоставя.
• Ако сте честни с детето, то се учи на справедливост.
• Ако често му се присмивате, става смутено и срамежливо.
• Ако детето живее в чувство за безопасност, то се учи да вярва.
• Ако често е назидавано, подхранвате чувството му за вина.
• Ако одобрявате това, което прави, детето се учи на добро отношение към себе си.
• Ако сте снизходителни към него, се учи на търпение.
• Ако често го хвалите, то се учи на увереност във възможностите си.
• Ако детето живее в атмосфера на приятелство и се чувства необходимо, се учи да намира любов в света.
Накратко – дайте на вашето дете повече свобода и пространство. Не го контролирайте непрекъснато, бъдете негова помощ и опора. На малкия човек, който търси отговори, покажете, че сте винаги готови да се притечете на помощ. На детето, което е открило всички необходими отговори, не показвайте, че контролирате строго ситуацията.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари